Hoewel we tevreden waren met ons oude logo dat met hart en ziel voor ons gerealiseerd werd door Guido Haazen (kunstenaar en voormalig Gezinshuisouder) paste het niet meer bij de veranderde insteek van Jeugdzorg.
Hoewel we tevreden waren met ons oude logo dat met hart en ziel voor ons gerealiseerd werd door Guido Haazen (kunstenaar en voormalig Gezinshuisouder) paste het niet meer bij de veranderde insteek van Jeugdzorg. Het oude logo verbeeldt een ‘zorgen voor kinderen’, ondertussen is de nadruk komen liggen op ‘samen met’, waarbij de regie zoveel mogelijk in handen gegeven wordt van kinderen, jongeren, jongvolwassenen én hun context. Deze vertrouwde contextfiguren; ouders, broers, zussen, vrienden, grootouders, etc. hebben samen met de kinderen en jongeren die bij ons verblijven, een centrale plaats gekregen. We zijn er zelfs onze organisatie voor gaan veranderen; begeleiders zijn nu ook voor de contextfiguren een luisterend oor en aanspreekpersoon geworden. Begeleiders ondersteunen het gezin in het traject dat ze hebben te gaan. We begeleiden kinderen, jongeren en hun context nu ‘integraal’.
Dit centraal stellen van het traject van de kinderen, jongeren en hun context, komt voor ons terug in het nieuwe logo, op onze vraag ontworpen door Daphne Verrept van www.bobbiwatson.com. De jongeren en hun contextfiguren doen beroep op ons op een moment dat hun wereld op zijn kop staat. Wij bieden hen een veilige, duidelijke aanwezigheid, waardoor zij tot zichzelf kunnen komen en er nieuwe horizonten kunnen ontstaan. Ze kunnen op ons leunen en samen zetten we iets in beweging. Zij blijven wel het centrale middelpunt waarrond wij aanwezig blijven. Die ‘wij’ zijn alle medewerkers en betrokkenen van Jeugddorp, ook de andere jongeren, vrijwilligers, stagiairs en buren. Voor ons past dit nieuwe logo helemaal in ‘it takes a village to raise a child’; het is pas als we er allen zijn voor zij die ons nodig hebben en we de relatie centraal stellen dat we met zijn allen samen kunnen groeien.